Matfest 2023 Bryggerifestivalen Oversiktsbilde Celine Bergundhaugen IMG 0288
Bryggerifestivalen | 07.08.23

Pressemelding: publikumsrekord og omsetningsrekord for Bryggerifestivalen

Bryggerifestivalen i Trondheim slo alle rekorder. 59 030 besøkende var innom i løpet av tre dager. I fjor var tallet: 51716. Omsetningen endte på 8,5 mill inkl. mva*, opp fra 6,7 mill ink. mva i fjor.

- Det er fantastiske tall og vi har verdens beste gjester, sier daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, Aslaug Rustad. - De er oppriktig interessert i håndverksbrygg og mange av dem går vitenskapelig til verks med anmeldelser og poenggivning. Det er så inspirerende å få være med på, og vi har allerede startet planlegging av neste års bryggerifestival som blir 1. -3 august neste år, og gleder oss til å se gjestene igjen.

Hvorfor er Bryggerifestivalen så populær?

- Jeg tror møtet mellom brygger og kunde betyr mye for dem begge. Kundene får ansikt på bryggeren, og bryggerne får snakke med kundene. I en «digital AI»-verden er ekte møteplasser mellom mennesker enda viktigere, sier daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, Aslaug Rustad.

- Bryggerifestivalen er en smaksfestival. Man kjøper et glass med plass til en desiliter. Vi solgte rundt 150.000 smaker i løpet av tre dager, sier Aslaug Rustad.

Det deltok 30 bryggeri med 400 brygg under Bryggerifestivalen. Tallene for Trøndersk matfestival er klar mot slutten av neste uke.

Topp 10 bryggeri (salg): 

  1. Røros Bryggeri
  2. Austmann
  3. Monkey Brew
  4. Hogna Brygg
  5. Berentsens Brygghus
  6. Bryggeriet Frøya        
  7. E.C. Dahls
  8. Bådin
  9. Nøgne Ø
  10. Molo Brew

*Tallene fra restaurantene på bryggerifestivalen er ikke inkludert

Aktuelt