Merkevarebygging tar ut potensialet

Rørvik Fiskemat på Namdalskysten nesten doblet omsetningen på 5 år. Hvordan? Målbevisst jobbing med merkevarebygging; produktene var de samme, men innrammingen ny.

Sunniva Nicolaisen fra Rørvik Fiskemat snakket for regional delegasjon under Grüne Woche i Berlin, og fortalte hvordan bedriften har jobbet med merkevarebygging for øke salget av fiskematen dere. - Produktene har hele tiden vært de samme, og vi vet de er gode, sier Nicolaisen. -Vi har fått 17 medaljer i løpet av de siste 5 NM, og får svært gode tilbakemeldinger på dem. Men vi følte det var et større potensiale der, og fikk hjelp av Innovasjon Norge til å se på hvordan vi kunne ta det ut i merkevarebyggingen. Løsningen ble å fortelle historiene om hvordan maten ble til. Vi har avbildet fiskerne, intervjuet dem om hverdagen, og fått fine bilder av hvor maten kommer fra, på pakkene våre. Da løsnet det skikkelig. Vi doblet omsetningen fiskematprodukter i dagligvaren på 5 år.

Vigdis Harsvik fra Innovasjon Norge var til stede, og er svært fornøyd med jobben Rørvik Fiskemat har gjort. - Dette viser at bevisst jobbing med merkevarebygging fungerer, og vi er veldig glade for å ha vært med på reisen til Rørvik Fiskemat.

Terje Sørvik, leder i hovedutvalget for næring i Trøndelag Fylkeskommune og Sunniva Nicolaisen i Rørvik Fiskemat, spiser kveite fra Rørvik under Grüne Woche i Berlin.

Også Terje Sørvik, leder i hovedutvalget for næring i Trøndelag Fylkeskommune, lot seg imponere: - Merkevarebygging er avgjørende for å ta ut potensialet i de produktene vi har å tilby fra vår region, sier Sørvik. - Jeg har hatt gleden av å følge profileringa av trøndersk mat på Grüne Woche siden jeg gikk på som fylkesråd i gamle Nord-Trøndelag i 2011, og registrerer stor utvikling. Ikke minst så ser jeg at interessen for det vi har å tilby også øker år for år. Matopplevelser får stadig større betydning i reiselivet, og da har vi jo virkelig noe å by på, sier Sørvik.