Reiselivsnæringen er verdens største industri og den næringen hvor det skapes flest arbeidsplasser. I Norge er flere enn 120.000 personer sysselsatt i næringen. Hotell- og restaurantbransjen vil i årene som kommer ha et stort behov for faglært personell på alle nivåer. Med hele 48 000 ansatte er matindustrien Norges nest største industri og er stadig i vekst.
Matnæringen har stor betydning for mange regioner over hele landet, og Trøndelag er intet unntak. Ingen andre regioner har så stort mangfold fra hav til fjell, med både volum og småskala produksjon innen både sjømat, jordbruk og reindrift. Landbruket er oppfordret til å koble seg tettere med reiselivet, og innenfor reindrifta er det et stort potensial for å øke arbeidet med produktutvikling innenfor kjøtt og skinn, men også reindriftsrelaterte opplevelser.
En rapport fra Opinion AS ble utarbeidet på oppdrag fra Foreningen for opplæringskontorene i Restaurant og Matfag – april 2018.
Den såkalte FORM-rapporten "Rekruttering til Restaurant og Matfag" påpeker en rekke faktorer som har betydning for vellykket rekruttering:
- For å sikre god rekruttering til RM-fag må det etableres gode relasjoner mellom videregående skole, ungdomsskole, bransje og opplæringskontorer. Ulike rekrutteringstiltak må inn i en helhetlig strategi for å bygge relasjoner og nettverk som sikrer kunnskap om faget og bransjen.
- Praktiske utfordringer og økonomi er ofte til hinder for god utførelse. Lokale variasjoner og tilpasninger, antall elever som deltar etc.
- Mindre og mer motiverte elevgrupper gir bedre resultat.
- Tiltak som popup, med gjennomføring på ungdomsskolen gir mulighet for å skape gode relasjoner og nettverk med lærere og rådgivere, og i tillegg skape oppmerksomhet blant en større elevmasse.
- Avgjørende at det etableres egne strategier for opplæring av rådgivere og lærere på ungdomsskolene. Med kunnskap kan rådgivere lettere velge ut motiverte potensielle kandidater som deltakere til de ulike rekrutteringstiltakene.
- Involvering av bransje og lærlinger en underutnyttet ressurs i utforming av rekrutteringstiltak. Oppnår størst engasjement når unge snakker med unge.
- For å vekke inspirasjon og matinteresse, vise profesjonalitet og fagkunnskap – bruke spennende ingredienser som skiller seg fra hverdagsmaten.
Kilder:
Rekruttering til Restaurant og Matfag: Innsikt om hva som fungerer for å påvirke unges valg generelt og evaluering av rekrutteringstiltaket «Vi dekker til fest»