Forarbeid lærer
- Sette sammen grupper på 4 elever
- Lage 4 ulike "Trønderske skattekister" med ulike lokale råvarer i
- I samspill med elevene lage vurderingskriterier for oppgaven
Trønderske råvarer
Ta utgangspunkt i produsentlisten under når dere skal sette sammen eskene. Bruk nærmiljøet og kontakter for å skaffe råvarene.
Produsenter i Trøndelag
Oppgavebeskrivelse
Foran dere har dere fått en Trøndersk skattekiste. Oppi esken finner dere råvarer som er lokale og fra andre deler av verden.
Dere skal med utgangspunkt i følgende tema og kompetansemålene over bygge opp 3 ulike retter.
Rettene skal ha fokus på god helse og bærekraft.
Dere skal lage en begrunnelse med bakgrunn i god helse og bærekraft.
Begrunnelsen kan være muntlig eller skriftlig. Forslag til muntlig; video, podcast o.l. Forslag til skriftlig; tekst, presentasjon med tekst eller bilder med tekst, plakat o.l.
Dette er en åpen oppgave med de trønderske råvarene i fokus! Tenk på hvordan dere vil synliggjøre det!
Elevene skal
- Lage 3 retter ut i fra esken med råvarer de har foran seg
- Begrunne rettene ut i fra god helse og bærekraft
Vurdering
Å lage kriterier og vurderingsoppgaver sammen med elevene kan gi elevene et større eieforhold til temaet og vurderingssituasjonen, og de opplever den som rettferdig. Samtidig gir det læreren et innblikk i hva elevene behersker, og hva de oppfatter som relevant. Det gir også elevene trening i å se hva som er gode oppgaver ut fra deres kunnskaper.
Involver elever i vurderingsarbeidet
Vurderingspraksis
Denne oppgaven kan tilpasses ulike trinn. Her må du som lærer ta et valg i forhold til hva som passer din gruppe. Oppgaven er har en åpen tilnærming slik at elevene kan få utforske og ta selvstendige valg.