Jorg%20Solheim%20MonkeyBrew.png (3)
Bryggerifestivalen | 28.07.21

Truer med å flytte bryggeriet til Sverige

For tredje år på rad arrangerer NHO Trøndelag bryggeripolitisk seminar. Jorg Solheim ved MonkeyBrew utrykte med glimt i øyet at den beste måten å drive bryggeri på i Norge, er å flytte bryggeriet over grensa til Sverige og selge til Norge.

 - Da har du store muligheter i Norge, sier Jorg Solheim som var en av representantene til bryggeribransjen på bryggeripolitisk seminar på E.C. Dahls Pub og Kjøkken. En arena der bryggere og politikere møtes til diskusjon.

2021 er valgår, derfor inviterer vi til debatt mellom stortingskandidatene om hvordan man kan skape flere jobber i bryggeriene, mer mat- og drikkeglede, og mer liv og røre basert på bryggerienes virksomhet skriver NHO Trøndelag på sine nettsider.

Jorg Solheim er daglig leder ved MonkeyBrew, et Trondheimsbasert bryggeri. Han, sammen med de andre bryggeriene på seminaret, påpekte overfor politikerne hvordan avgifter og regler gjør det vanskelig for bryggeriene å holde seg i live.

- Det at vi kun får selge øl opp til 4,7% er en tåpelig grense sett fra et ølbryggeperspektiv. Når du setter deg inn i hvordan øl brygges og lages, så er det ikke naturlig å holde ølet under 4,7%. Vi ønsker å brygge med fokus på råvarer og smaker, istedenfor blir vi hemmet. Og ønsker å kunne selge øl til de som besøker oss på bryggeriet, sier han.

Jorg Solheim er daglig leder ved MonkeyBrew i Trondheim


Jon-Ivar Holmslet ved Austmann Bryggeri stemmer i.

- Vi får daglig spørsmål om øl over 4,7% men vi må fortelle de å gå på Vinmonopolet og kjøpe der, sier han.

Holmslet snakker også om nærkontakt med lokale kjøpere, viktigheten av produktutvikling, og at Trøndelag skal være europeisk matregion i 2022.

- Vi skal være gastronomisk hovedstad og bygge lokal stolthet rundt produktene, sier han.

Det å kunne selge øl over 4,7% er et lite tiltak som vil ha stor økonomisk betydning for små- og mellomstore bryggerier.

Jorg Solheim sier likevel at det mest frustrerende er reklameforbudet, som også gjelder sosiale medier. MonkeyBrew er et lite og innovativt bryggeri som har bygd seg opp over mange år, og nå har begynt å eksportere ølene sine til utlandet.

- Vi er et høyt rangert bryggeri på Untappd, men fordi vi ikke kan vise fram ølene våre på sosiale medier er det vanskelig å markedsføre oss i utlandet, sier han.

Noe flere bryggeri gjør er å ha såkalte taprooms. Det er en bar i bryggeriet, hvor bryggeriet er synlig fra serveringsområdet. Holmslet forteller at Austmann Taproom har fått beskjed om at glasset mellom bryggeriet og serveringsarealet må frostes, i tilfelle en ansatt triller en tralle med pils forbi, for da blir det sett på som produktreklame.

Når politikerne kommer på podiet er det flere av dem som bemerker at reglene er firkantede, og at pandemien har synliggjort en del ting som behøver skikkelig gjennomgang politisk. Det viste seg at flere av utfordringene bryggeriene står ovenfor var ukjent, og det politiske hold virket oppriktig takknemlig for at de fikk forstå en hardt presset bryggeribransje. 

Restaurantene i Trondheim


Det har nok gått verre utover pubene og restaurantene enn bryggeriene i Trondheim under pandemien.

- Vi har halvert omsetningen i 2020, sier Aleksander Skjefte, daglig leder på E.C. Dahls Pub og Kjøkken.
- Men det har nok vært tøffest for de ansatte her, det er mange ungdommer og de har ikke nettverk og det har vært mye usikkerhet.

- Ansatte har forsvunnet de siste 18 månedene, sier han.

- Krambua har halvert staben, og jeg har ikke sjans til å få dem tilbake når jeg trenger dem om en måned, sier daglig leder ved Krambua Thomas Haug.

Thomas Haug, daglig leder på Krambua


- Servitører må få høyere lønn, og hvis vi får momsfritak noen år kan vi komme oss på beina igjen. Det er ikke en løsning å skru opp prisene våre for publikum, men det er heller ikke en løsning å gå konkurs, sier han.

Så var politikerne takknemlige for å få høre direkte fra bryggeriene og utelivsbransjen, og vil diskutere gjennom hvordan den store og viktige næringskjeden i Trøndelag som skaper tusenvis av arbeidsplasser kan få den plassen den fortjener i framtiden.

 

Fra venstre Per Olav Tyldum (Sp), Sivert Bjørnstad (Frp) og Tommy Reinås fra Miljøpartiet De Grønne. Elin Agdestein (H) og Eva Kristin Hansen (Ap) var også tilstede på det bryggeripolitiske seminaret på E.C. Dahls Pub og Kjøkken i forkant av Bryggerifestivalen i Trondheim.

Aktuelt