Ersgard_facebooksending.jpg (1)
Matriket Midt | 02.04.20

Fra gårdsdreng til fjernsynskokk – Ersgard tar digitalt grep og kjører live matlaging

Litt prestasjonsangst innrømmer han å ha, men nye tider krever nye ideer og nå tenker de litt som Pippi. Det de ikke har gjort før, klarer de helt sikkert. Lørdag debuterer gårdsdreng Stein Sakshaug på Ersgard med livesending på Facebook der gårdspesialiteten bringebærbresert lam skal tilberedes.

Det er helt stille på Ersgard gårdshotell på Stjørdal. Eneste tegn til liv på gårdstunet er den grå katten som smyger seg langs veggen på trønderlåna. Ekteparet Stein Sakshaug og Grete Sørebø lever av at folk kommer sammen til møter, selskap, seminarer og laksefiske. Men på grunn av de nasjonale tiltakene mot koronapandemien er det bom stopp i driften.  

– For oss er det åpenbart koronakrise. Det er ingen inntekter og det som er aller mest brysomt er at vi ikke vet når vi kan åpne igjen. Det ene er at folk ikke får lov til å reise, men hva gjør folk når de får lov igjen? Bedriftsmøtene vi har holdt på med er ofte årets samling og planlagt i god tid. Vi har fått noen avlysninger nå der de sier de ikke kommer til høsten, og at de dropper fagsamlingen i 2020. Det er ikke noe stas for likviditeten vår for å si det forsiktig, sier Stein Sakshaug, som har fått mange slike beskjeder den siste tiden.

Nå sitter han og kona Grete ved kjøkkenbordet og planlegger hvordan de skal filme og tilberede mat samtidig.  

I krise blir man kreativ

– Nå har regjeringen vært veldig på. Vi har dekt opp for litt lønn kortsiktig og etter pressekonferansen forrige fredag har vi trua på at vi er innafor flere tiltak. Vi får ikke gjort noe med situasjonen slik den er. Det eneste som fungerer er å tenke fremover. Det var jeg som kom på livesendinga, men vi var inspirert av flere andre, sier Grete som gikk på medielinja for 30 år siden og ikke er redd for å sette i gang med livesending.

– Jeg har hatt krisen litt lengre enn Grete tror jeg, men jeg er litt sånn. Men det som er morsomst med dette er å se på hva som er unikt med våre produkter og det får vi selvtillit av. Vi har en unik historie som folk er opptatt av. Jeg snakker godt engelsk og tysk og vi har noen ressurser på formidling som vi kanskje kan bruke litt mer, sier Stein og forteller at gjestene på Ersgard ofte blir invitert med på å lage sin egen mat som en del av opplevelsen. 

– Det å lage mat sammen og snakke om historien til Ersgard er et produkt vi allerede har og vi har også sendt live før på Facebook, så helt ferske er vi ikke, sier Stein, selv om han er noe motvillig når Grete kommer med kamera.

Og nå på lørdag skal de sende i hele tre runder med Facebook live i til sammen tre timer.  

Den ultimate påskemiddagen

Både kameravinkel, lyd og lyssetting må testes. I huset de kaller «Smuttu» står den vedfyrte bakerovnen. De starter sendinga med å fyre opp i ovnen og fortelle om dens historie klokka ni.

– Stein skal lage vår mest populære gjestebudmiddag bringebærbreserte lam både vedovnstekt og i gryte. Sammen med rotgrønnsaker og potetstappe tror vi dette er den ultimate påskemiddagen, sier Grete.

Sammen med sine samarbeidspartnere som lager lokalmat i Stjørdalsføret har de laget påskepakker med ingredienser som kan bestilles før livesendingen. Under livesendingen håper de at de som ser på også kan vippse en slant.

– Vi bringer til de som bor i Stjørdal. Hvis folk utenfra vil delta med våre lokale matvarer kan de hente råvarene hos oss. Det er bare hyggelig, sier Grete, som nå har hendene fulle av iphone, kamerastativ og planer for sosiale medier der hun også skal dele oppskrift og bilder fra livesendinga. 

– Jeg har brukt en del tid nå på å sette meg inn i story på Instagram og har fått litt opplæring av jenta vår på 15 år. Så nå har vi en mulighet til å tenke litt strategi rundt det vi poster på sosiale medier og hvordan vi kan kanskje nå ut til andre målgrupper. 

– Den personlige stilen som slår an på sosiale medier nå med gode historier, at det er ekte og at det handler om å by på seg selv passer oss godt. Vi har også andre ideer til hvordan vi kan utnytte det digitale og midlene fra fylkeskommunens skal vi undersøke nå, sier Grete.  

Koronakrisen tvinger fram digitalisering

Lokalmatprodusentene har også fått tilnærmet stopp i salget på grunn av koronapandemien. Bondens Marked og REKO har ikke hatt markeder i mars. I tillegg har salg til hotell og restauranter helt stoppet opp. Daglig leder Aslaug Rustad  i Oi! Trøndersk mat og drikke håper Ersgard sitt initiativ kan inspirere flere.  
 
– Det er veldig spennende at Ersgard lager live matlaging på lik linje med artistene sine hjemmekonserter live. Dette er jo en fin måte å vise fram matkompetansen som Ersgard har tilegnet seg over flere år, og det er naturlig å tro at også andre serveringssted vil finne inspirasjon i «live matlaging» fra Ersgard, sier daglig leder Aslaug Rustad. 
 
Rustad mener dette er tidspunktet for produsentene til å bli enda bedre på digital kommunikasjon og oppfordrer lokalmatprodusentene til å søke på midler til kompetanseutvikling. 
 
– Mange er flinke og alle kan bli bedre. Det er mange som tilbyr kurs for å forbedre nettsider, bli bedre på Facebook og Instagram. I tillegg har Trøndelag fylkeskommune satt av midler (BIO-ordning) som små reiselivsbedrifter og matprodusenter kan søke på for å få støtte til kompetanseutvikling. Vi anbefaler alle som er interessert i å søke. Mange har redusert produksjonen sin fordi markedet har blitt svært redusert, og da er det viktig å sette kreftene inn på områder som du ikke har tid til å jobbe så mye med til daglig i en travel hverdag, sier Rustad, og håper at markedet kommer i gang igjen snarest.   

– Jeg håper at Bondens Marked og andre snart får starte opp igjen. Salgsdagene før påske, er ofte svært viktige for de små produsentene, og vi er glade for at Bondens Marked, Hanen og Norsk Gardsost har bestemt seg for å ha utlevering 7.april i Trondheim. Det er også mange andre som selger lokalt på gårdsbutikk og tilbyr levering på døra, sier Rustad, som oppfordrer trønderne til å handle lokalmat nå.   

Kjøp lokalt mener NHO

Regiondirektør Tord Lien i NHO Trøndelag mener det er for tidlig å si noe om når de nasjonale tiltakene vil bli faset ut. Nå oppfordrer NHO-direktøren trønderne til å handle lokalt.

– Jeg har i alle fall oppfordret trøndere til å handle trøndersk mat og drikke i disse tider. Handler man mat og drikke fra lokale produsenter bidrar man også i dugnaden for å berge flest mulig av arbeidsplassene, sier Lien. 

For mange bedrifter innen mat, opplevelse og overnatting utgjør sommersesongen en viktig del av året og dermed årsinntekten.

– Dersom vi går gjennom sommeren med den typen begrensinger vi har nå vil åpenbart kun statlige redningspakker kunne redde veldig mange bedrifter innen lokalmat. På den andre siden, om tiltakene først blir lettet på vil nok også veldig mange nordmenn og trøndere velge eller kanskje også måtte, feriere i Norge. Slik kan jo sesongen muligens reddes for mange, sier Lien og minner om at det kommer stadig nye tiltak fra Regjering og Storting. 

– De fleste lokalmatprodusentene som nå opplever stor svikt i omsetningen vil være kvalifiserte for tilskudd, mange også for statsgaranterte lån, sier Lien.

Utforsk mulighetene

Lars Hovdan Molden er innovasjonsforsker ved Nord universitet i Steinkjer og oppfordrer lokalmat- og gårdsturismenæringen til å tenke større, mer samarbeid og gjerne plattformbasert. Men en av de store utfordringene er mangel på kompetanse i digitale verktøy i små og mellomstore virksomheter. 

–  Det er kostbart for den enkelte matprodusent å sette seg inn i potensialet som ligger i digital teknologi, samt at tilgang til teknologien i seg selv kan være kapitalintensiv. Kunnskap om mulighetsrom og tilgang til ressurser vil derfor være utfordrende fremover. Men det er fullt løsbart og jeg gleder meg til å følge med på hva som skjer, og bidra der vi kan som fagfolk, sier Molden, som mener det er behov for en lett tilgjengelig ressurs på digital kompetanse for små og mellomstore virksomheter. 

– Det handler om å navigere riktig og ikke ta store investeringer før man må. Derfor er det egentlig et behov for en «go-to» ressurs på denne tematikken – men den finnes ikke i den formen jeg skulle sett. En god løsning er imidlertid å benytte seg av Sivas ambulerende inkubatorfunksjon som er lansert som et produkt for å stimulere til aktivitet. En annen løsning er å ta kontakt med lokale næringshager. Men den beste løsningen er å gå sammen flere aktører med sammenfallende lokasjon, ideer, produkter eller annet, og bruke et par timer med en konsulent for å få en oversikt over mulighetsrommet. Så kan man eventuelt derfra lage sitt eget lille kooperativ som samarbeider om de samme ressursene. Dette er en velprøvd metodikk på andre områder og jeg håper å se mer av dette også i småbedrifter rundt om i Norge, sier Molden, som generelt mener det er en stor fordel å bygge plattformer for matopplevelser sammen med andre aktører og aktører lenger opp i verdikjeden, som restauranter. Dette krever mer samhandling som han mener digital teknologi kan hjelpe til med.

– Mulighetene framover for lokalmatprodusenter tror jeg i økende grad ligger i matsikkerhetsfokuset. I lys av de siste ukene og potensielle konsekvenser det kan ha for vår matproduksjon, så tror jeg fokus på matsikkerhet kommer til å øke. Her har lokalmatprodusentene to store fordeler. For det første er de lokale og har nærhet til sine markeder. For det andre har allerede kommet langt i å tenke produktutvikling og ikke bare ansett som leverandører til større foredlere. Dette tror jeg kan bli en særlig god posisjon i årene fremover, men kanskje må noen vurdere å øke skala litt for å kunne svare opp kravet om høyere produksjon til selvberging. I dette ligger også, tror jeg, en økende betalingsvillighet blant norske konsumenter, sier Molden.  

Digitale grep du kan gjøre nå

  • Har du behov for å sette opp en nettbutikk raskt så har VIPPS en god og brukervennlig løsning som er verdt å sjekke ut. 
  • Undersøk muligheter til å få støtte til kompetanseheving og utvikling
  • Legg ut oppdateringer på nåværende situasjon i sosiale medier og skap dialog med dine kunder
  • Snakk med samarbeidspartnere og se hvilke muligheter dere har i markedet
  • Bestem dere for hva dere kan tilby en besøkende eller kjøper i sommer/høst
  • Sjekk at nettside, Facebook og andre kanaler er oppdaterte med riktig tekst og bilde
  • Har du oppføringer på lokalt destinasjonsselskap, Hanen, Visit Norway, booking.com eller andre salgskanaler? Sjekk dem ut og sørg for at det stemmer og ser bra ut.
  • Gjør et nettsøk på bedriften din, gjerne i inkognito-fane (det søker uten din gamle historikk). Ser det bra ut for din bedrift?

Aktuelt