Matriket Midt | 

Fra gårdsdreng til fjernsynskokk – Ersgard tar digitalt grep og kjører live matlaging

Litt prestasjonsangst innrømmer han å ha, men nye tider krever nye ideer og nå tenker de litt som Pippi. Det de ikke har gjort før, klarer de helt sikkert. Lørdag debuterer gårdsdreng Stein Sakshaug på Ersgard med livesending på Facebook der gårdspesialiteten bringebærbresert lam skal tilberedes.

Det er helt stille på Ersgard gårdshotell på Stjørdal. Eneste tegn til liv på gårdstunet er den grå katten som smyger seg langs veggen på trønderlåna. Ekteparet Stein Sakshaug og Grete Sørebø lever av at folk kommer sammen til møter, selskap, seminarer og laksefiske. Men på grunn av de nasjonale tiltakene mot koronapandemien er det bom stopp i driften.  

– For oss er det åpenbart koronakrise. Det er ingen inntekter og det som er aller mest brysomt er at vi ikke vet når vi kan åpne igjen. Det ene er at folk ikke får lov til å reise, men hva gjør folk når de får lov igjen? Bedriftsmøtene vi har holdt på med er ofte årets samling og planlagt i god tid. Vi har fått noen avlysninger nå der de sier de ikke kommer til høsten, og at de dropper fagsamlingen i 2020. Det er ikke noe stas for likviditeten vår for å si det forsiktig, sier Stein Sakshaug, som har fått mange slike beskjeder den siste tiden.

Nå sitter han og kona Grete ved kjøkkenbordet og planlegger hvordan de skal filme og tilberede mat samtidig.  

I krise blir man kreativ

– Nå har regjeringen vært veldig på. Vi har dekt opp for litt lønn kortsiktig og etter pressekonferansen forrige fredag har vi trua på at vi er innafor flere tiltak. Vi får ikke gjort noe med situasjonen slik den er. Det eneste som fungerer er å tenke fremover. Det var jeg som kom på livesendinga, men vi var inspirert av flere andre, sier Grete som gikk på medielinja for 30 år siden og ikke er redd for å sette i gang med livesending.

– Jeg har hatt krisen litt lengre enn Grete tror jeg, men jeg er litt sånn. Men det som er morsomst med dette er å se på hva som er unikt med våre produkter og det får vi selvtillit av. Vi har en unik historie som folk er opptatt av. Jeg snakker godt engelsk og tysk og vi har noen ressurser på formidling som vi kanskje kan bruke litt mer, sier Stein og forteller at gjestene på Ersgard ofte blir invitert med på å lage sin egen mat som en del av opplevelsen. 

– Det å lage mat sammen og snakke om historien til Ersgard er et produkt vi allerede har og vi har også sendt live før på Facebook, så helt ferske er vi ikke, sier Stein, selv om han er noe motvillig når Grete kommer med kamera.

Og nå på lørdag skal de sende i hele tre runder med Facebook live i til sammen tre timer.  

Den ultimate påskemiddagen

Både kameravinkel, lyd og lyssetting må testes. I huset de kaller «Smuttu» står den vedfyrte bakerovnen. De starter sendinga med å fyre opp i ovnen og fortelle om dens historie klokka ni.

– Stein skal lage vår mest populære gjestebudmiddag bringebærbreserte lam både vedovnstekt og i gryte. Sammen med rotgrønnsaker og potetstappe tror vi dette er den ultimate påskemiddagen, sier Grete.

Sammen med sine samarbeidspartnere som lager lokalmat i Stjørdalsføret har de laget påskepakker med ingredienser som kan bestilles før livesendingen. Under livesendingen håper de at de som ser på også kan vippse en slant.

– Vi bringer til de som bor i Stjørdal. Hvis folk utenfra vil delta med våre lokale matvarer kan de hente råvarene hos oss. Det er bare hyggelig, sier Grete, som nå har hendene fulle av iphone, kamerastativ og planer for sosiale medier der hun også skal dele oppskrift og bilder fra livesendinga. 

– Jeg har brukt en del tid nå på å sette meg inn i story på Instagram og har fått litt opplæring av jenta vår på 15 år. Så nå har vi en mulighet til å tenke litt strategi rundt det vi poster på sosiale medier og hvordan vi kan kanskje nå ut til andre målgrupper. 

– Den personlige stilen som slår an på sosiale medier nå med gode historier, at det er ekte og at det handler om å by på seg selv passer oss godt. Vi har også andre ideer til hvordan vi kan utnytte det digitale og midlene fra fylkeskommunens skal vi undersøke nå, sier Grete.  

Koronakrisen tvinger fram digitalisering

Lokalmatprodusentene har også fått tilnærmet stopp i salget på grunn av koronapandemien. Bondens Marked og REKO har ikke hatt markeder i mars. I tillegg har salg til hotell og restauranter helt stoppet opp. Daglig leder Aslaug Rustad  i Oi! Trøndersk mat og drikke håper Ersgard sitt initiativ kan inspirere flere.  
 
– Det er veldig spennende at Ersgard lager live matlaging på lik linje med artistene sine hjemmekonserter live. Dette er jo en fin måte å vise fram matkompetansen som Ersgard har tilegnet seg over flere år, og det er naturlig å tro at også andre serveringssted vil finne inspirasjon i «live matlaging» fra Ersgard, sier daglig leder Aslaug Rustad. 
 
Rustad mener dette er tidspunktet for produsentene til å bli enda bedre på digital kommunikasjon og oppfordrer lokalmatprodusentene til å søke på midler til kompetanseutvikling. 
 
– Mange er flinke og alle kan bli bedre. Det er mange som tilbyr kurs for å forbedre nettsider, bli bedre på Facebook og Instagram. I tillegg har Trøndelag fylkeskommune satt av midler (BIO-ordning) som små reiselivsbedrifter og matprodusenter kan søke på for å få støtte til kompetanseutvikling. Vi anbefaler alle som er interessert i å søke. Mange har redusert produksjonen sin fordi markedet har blitt svært redusert, og da er det viktig å sette kreftene inn på områder som du ikke har tid til å jobbe så mye med til daglig i en travel hverdag, sier Rustad, og håper at markedet kommer i gang igjen snarest.   

– Jeg håper at Bondens Marked og andre snart får starte opp igjen. Salgsdagene før påske, er ofte svært viktige for de små produsentene, og vi er glade for at Bondens Marked, Hanen og Norsk Gardsost har bestemt seg for å ha utlevering 7.april i Trondheim. Det er også mange andre som selger lokalt på gårdsbutikk og tilbyr levering på døra, sier Rustad, som oppfordrer trønderne til å handle lokalmat nå.   

Kjøp lokalt mener NHO

Regiondirektør Tord Lien i NHO Trøndelag mener det er for tidlig å si noe om når de nasjonale tiltakene vil bli faset ut. Nå oppfordrer NHO-direktøren trønderne til å handle lokalt.

– Jeg har i alle fall oppfordret trøndere til å handle trøndersk mat og drikke i disse tider. Handler man mat og drikke fra lokale produsenter bidrar man også i dugnaden for å berge flest mulig av arbeidsplassene, sier Lien. 

For mange bedrifter innen mat, opplevelse og overnatting utgjør sommersesongen en viktig del av året og dermed årsinntekten.

– Dersom vi går gjennom sommeren med den typen begrensinger vi har nå vil åpenbart kun statlige redningspakker kunne redde veldig mange bedrifter innen lokalmat. På den andre siden, om tiltakene først blir lettet på vil nok også veldig mange nordmenn og trøndere velge eller kanskje også måtte, feriere i Norge. Slik kan jo sesongen muligens reddes for mange, sier Lien og minner om at det kommer stadig nye tiltak fra Regjering og Storting. 

– De fleste lokalmatprodusentene som nå opplever stor svikt i omsetningen vil være kvalifiserte for tilskudd, mange også for statsgaranterte lån, sier Lien.

Utforsk mulighetene

Lars Hovdan Molden er innovasjonsforsker ved Nord universitet i Steinkjer og oppfordrer lokalmat- og gårdsturismenæringen til å tenke større, mer samarbeid og gjerne plattformbasert. Men en av de store utfordringene er mangel på kompetanse i digitale verktøy i små og mellomstore virksomheter. 

–  Det er kostbart for den enkelte matprodusent å sette seg inn i potensialet som ligger i digital teknologi, samt at tilgang til teknologien i seg selv kan være kapitalintensiv. Kunnskap om mulighetsrom og tilgang til ressurser vil derfor være utfordrende fremover. Men det er fullt løsbart og jeg gleder meg til å følge med på hva som skjer, og bidra der vi kan som fagfolk, sier Molden, som mener det er behov for en lett tilgjengelig ressurs på digital kompetanse for små og mellomstore virksomheter. 

– Det handler om å navigere riktig og ikke ta store investeringer før man må. Derfor er det egentlig et behov for en «go-to» ressurs på denne tematikken – men den finnes ikke i den formen jeg skulle sett. En god løsning er imidlertid å benytte seg av Sivas ambulerende inkubatorfunksjon som er lansert som et produkt for å stimulere til aktivitet. En annen løsning er å ta kontakt med lokale næringshager. Men den beste løsningen er å gå sammen flere aktører med sammenfallende lokasjon, ideer, produkter eller annet, og bruke et par timer med en konsulent for å få en oversikt over mulighetsrommet. Så kan man eventuelt derfra lage sitt eget lille kooperativ som samarbeider om de samme ressursene. Dette er en velprøvd metodikk på andre områder og jeg håper å se mer av dette også i småbedrifter rundt om i Norge, sier Molden, som generelt mener det er en stor fordel å bygge plattformer for matopplevelser sammen med andre aktører og aktører lenger opp i verdikjeden, som restauranter. Dette krever mer samhandling som han mener digital teknologi kan hjelpe til med.

– Mulighetene framover for lokalmatprodusenter tror jeg i økende grad ligger i matsikkerhetsfokuset. I lys av de siste ukene og potensielle konsekvenser det kan ha for vår matproduksjon, så tror jeg fokus på matsikkerhet kommer til å øke. Her har lokalmatprodusentene to store fordeler. For det første er de lokale og har nærhet til sine markeder. For det andre har allerede kommet langt i å tenke produktutvikling og ikke bare ansett som leverandører til større foredlere. Dette tror jeg kan bli en særlig god posisjon i årene fremover, men kanskje må noen vurdere å øke skala litt for å kunne svare opp kravet om høyere produksjon til selvberging. I dette ligger også, tror jeg, en økende betalingsvillighet blant norske konsumenter, sier Molden.  

Digitale grep du kan gjøre nå

  • Har du behov for å sette opp en nettbutikk raskt så har VIPPS en god og brukervennlig løsning som er verdt å sjekke ut. 
  • Undersøk muligheter til å få støtte til kompetanseheving og utvikling
  • Legg ut oppdateringer på nåværende situasjon i sosiale medier og skap dialog med dine kunder
  • Snakk med samarbeidspartnere og se hvilke muligheter dere har i markedet
  • Bestem dere for hva dere kan tilby en besøkende eller kjøper i sommer/høst
  • Sjekk at nettside, Facebook og andre kanaler er oppdaterte med riktig tekst og bilde
  • Har du oppføringer på lokalt destinasjonsselskap, Hanen, Visit Norway, booking.com eller andre salgskanaler? Sjekk dem ut og sørg for at det stemmer og ser bra ut.
  • Gjør et nettsøk på bedriften din, gjerne i inkognito-fane (det søker uten din gamle historikk). Ser det bra ut for din bedrift?

AKTUELT

Foodscaping
Matriket Midt | 

Foodscaping- gammel kunnskap, ny trend

Å dyrke sine egne grønnsaker er trendy igjen, det er også hagedesign. Ved å kombinere de to skapes det som omtales som foodscaping, dekorativ hagedesign som kan spises!»

Økonomiske utslag for matprodusenter og matfestivaler
Matriket Midt | 

Økonomiske utslag for matprodusenter og matfestivaler

Matfestivalene er viktige salgsarena for lokale mat- og drikkeprodusenter. Denne uka fikk landbruk- og matminister Olaug Bollestad høre hvordan korona-tiltakene påvirker matfestivalene i Trøndelag, Stavanger og Bergen. »

Bryggerifestivalen 2020 er avlyst
Matriket Midt | 

Bryggerifestivalen 2020 er avlyst

Vi beklager å meddele at Bryggerifestivalen i Trondheim 2020 er avlyst. Bakgrunnen er tiltakene som regjeringen har igangsatt for å redusere spredningen av covid-19.»

Restauranter åpner forsiktig
Matriket Midt | 

Restauranter åpner forsiktig

Mange restauranter har tilbud take-away den siste tida, og nå åpner mange av dem forsiktig dørene. »

Raskt levert i Åfjord
Matriket Midt | 

Raskt levert i Åfjord

Kuringen Bryggehotell og Stokkøy Bakeri snudde seg fort for å finne nye salgsarenaer.»

Hjemmeskole på kjøkkenet
Matriket Midt | 

Hjemmeskole på kjøkkenet

Mat- og helsefaget rommer praktisk talt alle skolefagene, hva med å ta med hjemmeundervisninga inn på kjøkkenet? »

Små hoteller med store matopplevelser
Opplevelser | 

Små hoteller med store matopplevelser

Fem unike, frittstående hoteller i Trøndelag starter nytt samarbeid for å styrke Trøndelag som reiselivsregion. Felles for dem alle er et sterkt fokus på lokale råvarer og maten som en del av opplevelsen.»

Lokalt påskeøl
Bryggerifestivalen | 

Lokalt påskeøl

Trøndersk øl trender! Velg lokale produkter til påskekosen, og fortsett å støtte dine lokale favoritter. Her finner du en oversikt over hvor du kan gjøre årets påskehandel.»

Soppsesongen er i gang!
Matriket Midt | 

Soppsesongen er i gang!

Trøndelags villeste kokk og Norges hippeste sanker har tatt med seg soppkurva til skogs på jakt etter skarlagen vårbeger. Med seg har de flere hundre hjemmesittere som følger årets første sopptur på livestream.»

Spis lokalt – og spis hjemme!
Matriket Midt | 

Spis lokalt – og spis hjemme!

I disse dager gjelder det å gjøre det beste ut av hjemmetilværelsen. Handle lokalmat eller bestill take away og utforsk det utrolige mangfoldet i Matriket Midt. »

Bokashi på 1-2-3
Matriket Midt | 

Bokashi på 1-2-3

Start forberedelsene til årets kjøkkenhage med kompost under kjøkkenbenken. Slik kommer du igang med bokashi.»

Michelin-utdeling i Trondheim
Matriket Midt | 

Michelin-utdeling i Trondheim

Mandag 17 .februar skal MICHELIN Guide Nordic Countries 2020 deles ut i Trondheim. Blir det nye stjerner til Trondheim? Hva har stjernestatusen betydd i året som gikk? Vi samler overskriftene. »

Grønn Forskning-konferansen 2020
Matriket Midt | 

Grønn Forskning-konferansen 2020

Denne uka møttes hundre forskere, bønder, kjøpmenn, politikere, og offentlig ansatte på Stjørdal for å feire Grønn Forskning og diskutere fremtiden til midtnorsk matproduksjon. Det unisone svaret fra salen var et ønske om et felles veikart, hvor Grønn Forskning skal bidra til et klimapositivt jordbruk i regionen innen 2030. »

Markerer matmanifestdagen
Matriket Midt | 

Markerer matmanifestdagen

Andre onsdag i februar feirer vi lokalmaten i Trøndelag, i dag er det nemlig ni år siden vi fikk Trøndersk matmanifest.»

Ung Restaurant i Nærøysund
Matriket Midt | 

Ung Restaurant i Nærøysund

Matglede sto øverst på menyen i Trøndelags største matkommune da en engasjert gjeng tiendeklassinger inntok kjøkkenet på restaurant- og matfag på Ytre Namdal Vgs.»

Ung Matglede
Matriket Midt | 

Ung Matglede

Prosjektet Ung Matglede inspirerer ungdom til å velge restaurant- og matfag. »

Julemarked på trøndersk
Matriket Midt | 

Julemarked på trøndersk

Besøk et av de mange julemarkedene rundt om i Matriket Midt – her finner du både julestemning og julegaver.»

Sparker i gang Grønn Forskning 2019/2020
Matriket Midt | 

Sparker i gang Grønn Forskning 2019/2020

Grønn Forskning 2019/2020 ble innledet med kick-off på Scandic Hell 26. november, der alle næringsgruppene var samlet til oppstartsmøte. I løpet av dagen ble små og store problemstillinger diskutert i hver enkelt gruppe, før gruppa landet 1-3 tema de ønsker å gå videre med. »

Kjøttspesialiteter fra Midt-Norge
Matriket Midt | 

Kjøttspesialiteter fra Midt-Norge

Fremfor å øke kjøttproduksjonen vil prosjektet «Økt verdiskaping fra midtnorsk kjøttproduksjon» tilby et større utvalg av stykningsdeler, nye produkter og kjøttspesialiteter. Hva slags produkter ønsker trønderne? »

Anbefaler Trøndelag som europeisk matregion
Matriket Midt | 

Anbefaler Trøndelag som europeisk matregion

En internasjonal jury har besøkt Trondheim og Trøndelag reise for å vurdere regionens kvaliteter og potensiale som matregion. Juryen var klar i sin uttalelse, og anbefaler at Trøndelag får statusen som European Region of Gastronomy 2022. »

Grønn potetforskning i Sunndal
Matriket Midt | 

Grønn potetforskning i Sunndal

To prosjekter med utspring i Grønn Forskning skal øke økologisk potetproduksjon og interessen for økologisk potet i Midt-Norge. »

Økt verdiskaping fra midtnorsk kjøttproduksjon
Matriket Midt | 

Økt verdiskaping fra midtnorsk kjøttproduksjon

Endelig skal det bli lettere å få tak i lokalproduserte kjøttstykker – fra hode til hale. Prosjektet «Økt verdiskaping fra midtnorsk kjøttproduksjon» skal møte etterspørselen i markedet og sikre lønnsomheten i hele verdikjeden.»

Pop Up Restaurant & Matfag
Matriket Midt | 

Pop Up Restaurant & Matfag

Noen av Trondheims beste restauranter inspirerer og vekker matengasjement hos byens ungdomsskoleelever.»

Smak på årets juleøl
Matriket Midt | 

Smak på årets juleøl

Bryggerifestivalen gir deg oversikten over juleølsmakinger og andre arrangement i Matriket Midt. »

Juleølet har kommet!
Bryggerifestivalen | 

Juleølet har kommet!

I dag slipper Vinmonopolet nesten 250 juleøl. På lista finner du bryggerier fra både inn- og utland, og i et vidt spenn av ølstiler.»

Vil gi ungdom smaken på restaurant- og matfag
Matriket Midt | 

Vil gi ungdom smaken på restaurant- og matfag

Ung Restaurant inviterer ungdomsskoleelever fra Trondheim inn på kjøkkenet til ti av byens restauranter og hoteller. Målet er å inspirere flere til å søke seg inn på restaurant- og matfag. »

Hva skjer i ølbyen Trondheim og omgegn?
Bryggerifestivalen | 

Hva skjer i ølbyen Trondheim og omgegn?

Mens vi venter på Bryggerifestivalen 2020 - her finner du en oversikt over høstens ølsmakinger, kurs, festivaler og andre arrangement i Matriket Midt.»

Trønderoster utmerket seg i NM
Matriket Midt | 

Trønderoster utmerket seg i NM

Medaljene fortsetter å drysse over trønderostene. Under årets NM i Ost høstet trønderske ystere til sammen 25 medaljer »

Trøndelag slo an på Matstreif
Matriket Midt | 

Trøndelag slo an på Matstreif

6.- og 7. september deltok Trøndelag på Matstreif for å vise fram hva regionen har av mat- og reiselivsopplevelser. Matrettene var satt sammen som en matreise fra Rørvik i nord til Oppdal i sør. Et matinteressert publikum lot seg villig friste til å kjøpe en smak av Trøndelag.»

Sammen bygger vi matnasjonen Norge!
Matriket Midt | 

Sammen bygger vi matnasjonen Norge!

Mat- og landbruksdepartementet ønsker å bygge matnasjonen Norge. Da trengs det sterke matregioner, mener aktører i Trøndelag og Rogaland. De står derfor sammen om å vise fram lokale mat- og drikkespesialiteter under Matstreif i hovedstaden til helga.»

Aqua Trøndelag
Matriket Midt | 

Aqua Trøndelag

Opplev trøndersk sjømat på verdens største akvakulturmesse Aqua Nor i Trondheim. »

Takk Trøndelag!
Matriket Midt | 

Takk Trøndelag!

Sammen har vi skapt tidenes råeste matopplevelse! Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen 1.-3. august 2019. »

Årets Beste Stand
Trøndersk matfestival | 

Årets Beste Stand

Da er beste stand kåret på Trøndersk Matfestival. Ta deg en tur rundt på festivalen og la deg bli inspirert av folks kreativitet og og hvor mye de legger i produkt og historiefortelling! »

Trøndelag er lokalmatrike nummer 1 i Norge
Bryggerifestivalen | 

Trøndelag er lokalmatrike nummer 1 i Norge

- Dette er utvilsomt Norges aller, aller beste lokalmat- og drikkefestival! Og nå har Trøndelag inntatt Norgestoppen når det gjelder Spesialitetsmerkede produkter. Dette er Norges lokalmatrike nummer 1, sa administerende direktør i Matmerk Nina Sundqvist. Hun delte ut heder og ære til trønderske produsenter på første dag av Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen i Trondheim. »

Vinnere av Årets Produkter Trøndersk Matfestival
Matriket Midt | 

Vinnere av Årets Produkter Trøndersk Matfestival

Trøndersk lokalmat er i verdensklasse. Dette er råvarer og produkter vi ønsker å løfte, og hvert år kåres vinnerne av de beste produktene i sju kategorier på Trøndersk Matfestival. I år er festivalen større enn noen gang, med over 170 utstillere. Nivået blant de påmeldte er skyhøyt, og preges av kvalitet, kreativitet og mangfold. Trøndelag har mye å by på!»

Trønderkaffe i verdensklasse
Bryggerifestivalen | 

Trønderkaffe i verdensklasse

Trøndere er kjent for å være glad i kaffe, og vi er bønnhørt! Trøndelag har faktisk seks kaffebrennerier som alle brenner for å gi oss en bedre kaffeopplevelse. Blant dem finner vi både stor- og småskalaprodusenter.»

Slik kårer vi Norges beste laks
Trøndersk matfestival | 

Slik kårer vi Norges beste laks

Du kommer ikke inn på kjøkkenet til sensorikklaben til NTNU uten hvit laboratoriumsfrakk, hårnett og skotrekk. Ingenting overlates til tilfeldighetene når et ekspertpanel og en folkejury skal kåre Norges beste produkter innen røkt og gravet laks og ørret.»

En ostereise mellom festivalbodene
Matriket Midt | 

En ostereise mellom festivalbodene

Vi har samlet noen av de fremste ysterne fra hele landet. På Trøndersk Matfestival har du mulighet til å komponere et ostefat av en annen verden.»

Bakverk og andre boller
Trøndersk matfestival | 

Bakverk og andre boller

Det kan bli vanskelig å velge ut ditt daglige brød på Trøndersk Matfestival, for her er det mye godt å velge i! Følg lukta av nybakt mellom festivalbodene, og besøk alle de dyktige bakerne.»

#blåskjellfredag
Trøndersk matfestival | 

#blåskjellfredag

Blåskjell er naturlig fastfood, og det perfekte måltidet en fredags ettermiddag. All grunn til å bytte ut fredagstacoen med blåskjellfredag! »

 Brygg for alle
Bryggerifestivalen | 

Brygg for alle

På Bryggerifestivalen i år blir mangfoldet større enn noen gang tidligere. Øl i alle varianter, og med et godt utvalg glutenfritt og alkoholfritt. I tillegg til ølbryggerne treffer du både kaffebrennere, siderprodusenter og mjødbryggere.»

Matnyttig festivalprogram
Trøndersk matfestival | 

Matnyttig festivalprogram

Årets festival blir større enn noen gang, både i antall utstillere og aktiviteter. Her er programmet – kort oppsummert. »

Brygg og blues på Bryggeriscenen
Bryggerifestivalen | 

Brygg og blues på Bryggeriscenen

Nytt fra bryggeriverden, minikonserter og heftig blues - det er mye å glede seg til også på sceneprogrammet til Bryggerifestivalen.»

Foto Wil Lee-Wright
Matriket Midt | 

Vilt bra festivalmeny!

Fra trøndertortilla til reinskav på indisk vis - smak og matkultur er en viktig del av Bryggerifestivalen. Inne på festivalområdet stiller fire utvalgte restauranter med skreddersydd festivalmat basert på trønderske råvarer.»

Folkelivet, stemningen, arrangementene – og forbausende ofte været. Akkurat i disse augustdagene oppleves Trondheim som en europeisk storby. Foto Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke.
Matriket Midt | 

Festivalsommer i Norges mathovedstad

Enten du er en ølhund, matinteressert eller kulturelt anlagt – årets første augustdager bør du ta turen til Trondheim. Da smeller det både fra korker og kanoner, når tre av Trøndelags største festivaler tar over byen!»

Foto Wil Lee-Wright
Trøndersk matfestival | 

Inviterer til ung kokkekamp

Sjømatbedriftene arrangerer for første gang NM junior – Masterchef i sjømat under Trøndersk Matfestival.»

Åfjordpizza med blåskjell har blitt en klassiker på Trøndersk Matfestival. Foto Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke.
Trøndersk matfestival | 

#kystsmak på Trøndersk Matfestival

Gjennom tre festivaldager fra 1. - 3. august blir sjømaten og kystnæringene hyllet av Norges ledende lokalmatfestival. Nesten 200 matgründere fra hele Trøndelag bringer sine matspesialiteter og lokale smaksopplevelser til torgs – fra fjord og jord til bord.»

Brygger øl på trøndersk kvalitetskorn
Bryggerifestivalen | 

Brygger øl på trøndersk kvalitetskorn

Det har vært en utbredt oppfatning at norsk korn ikke egner seg til brygging, en trend som er i ferd med å snu. Det ligger an til en helt spesiell kveld når ØX Taproom åpner kranene for ni norske brygg – alle brygget på malt fra Bonsak Gårdsmalteri.»

Framtidas festivalmat
Matriket Midt | 

Framtidas festivalmat

Hva er bra festivalmat? Kokker, produsenter og festivalarrangører langs Nordens grønne belte tok utfordringen. I løpet av noen intense timer kokte de sammen både nyskapende matretter og forretningsmodeller for håndholdt mat.»

Skreifestival i kystbyen Rørvik
Matriket Midt | 

Skreifestival i kystbyen Rørvik

Når skreien gyter i overgangen mellom vinter og vår er det høytidsstemning langs kysten. I kystbyen Rørvik i Vikna kommune feires denne årlige begivenheten med en egen mat- og kulturfestival; skreifestivalen.»

Stjernedryss over matbyen Trondheim!
Matriket Midt | 

Stjernedryss over matbyen Trondheim!

Slipp jubelen løs – Michelin-stjerne til både Credo og Fagn! I tillegg får Credo og Heidi Bjerkan Michelin Nordic Guide Sustainability Award 2019. »

Den gyldne omvei
Matriket Midt | 

Den gyldne omvei

Når omveien blir selve reisemålet. Langs Den gyldne omvei på Inderøya i Trøndelag kan du smake deg gjennom alt fra tradisjonskost til nybrygget øl.»

Stjørdalsøl tok gull i Barcelona
Bryggerifestivalen | 

Stjørdalsøl tok gull Barcelona

Stolt Bryggeris raffinerte maltøl «Røyklagt» tok gull i kategorien røykøl under Barcelona Beer Challenge i mars.»

Merkevarebygging tar ut potensialet
Matriket Midt | 

Merkevarebygging tar ut potensialet

Rørvik Fiskemat på Namdalskysten nesten doblet omsetningen på 5 år. Hvordan? Målbevisst jobbing med merkevarebygging; produktene var de samme, men innrammingen ny. »

Verdens første helnorske akevitt
Trøndersk matfestival | 

Verdens første helnorske akevitt

Da han begynte å plukke urter langs grøftekantene på Inderøy fikk akevittbonden en aha-opplevelse som resulterte i verdens første akevitt med bare norske råvarer.»

Stein Sakshaug fra Ersgard serverer og diskuterer stjørdalsøl i Berling. Foto Wil Lee-Wright.
Bryggerifestivalen | 

Røyksignaler fra Stjørdal

Stjørdalsølet Røyklagt, som ble lansert på vinmonopolet like før jul har fått mye skryt her hjemme. Mottagelsen var ikke dårligere på Grüne Woche i Berlin – verdens største mat- og landbruksmesse. »

Inspirert reiselivssjef fra Røros
Matriket Midt | 

Inspirert reiselivssjef fra Røros

Reiselivssjef Tove R. Martens i Destinasjon Røros besøkte Grüne Woche og stod på stand for første gang i år. Herfra tar hun med seg mye inspirasjon tilbake til Røros.»

Vaffel på vaffel. Foto Wil Lee-Wright.
Matriket Midt | 

Vaffel på vaffel!

Vafler faller alltid i smak, men det er ingen underdrivelse å si at vaffelmelet fra Gullimunn tar opplevelsen til nye høyder! Og for å være på den sikre siden kjører vi dobbelt: Vaffelkrisp på nystekt vaffel. »

Fosen møter Bayern
Matriket Midt | 

Fosen møter Bayern

Ellen Thorvaldsen og Oliver Zaulich fra Kuringen Bryggehotell er med på Trøndelag sin stand under Grüne Woche, verdens største mat- og landbruksmesse i Berlin. Og det viser seg å være en god kombinasjon mellom Trøndelag og Bayern. Det ble tydelig da tre såkalte alpenhornbläser kom på Trøndelag sin stand.»

Foto: Jentene på tunet
Matriket Midt | 

Bereist nordlyssjokolade fra Selbu

Den prisbelønte nordlyssjokoladen har reist verden rundt, og funnet veien både til astronauter og statsministre. Nå står Berlin og Grüne Woche for tur.»

Trøndersk ostefat til Grüne Woche – verdens største mat- og landbruksmesse. Foto Wil Lee-Wright
Matriket Midt | 

Verdens beste trønderoster til Berlin

Helt i toppsjiktet blant verdens beste oster finner vi flere fra Trøndelag. Ost er selvsagt en viktig ingrediens når vi skal framsnakke matregionen i Berlin. »

Elgstek. Foto Helle Øder Valebrokk
Matriket Midt | 

Elg på trøndersk

Trøndelag er Norges største elgjaktfylke. Men hvilket forhold har folket her til elg som julemat? Hjorteviltportalen spurte kokken, jegeren, bloggeren, produsenten og hans kone.»

Røttene kalte dem tilbake
Trøndersk matfestival | 

Røttene kalte dem tilbake

Maren Stene brøt rekka med Johan-Arnter og Rasmuser da hun tok over gården. Maren Aasen hadde en søt drøm om en fermentert drikk. Jørgen Fjeldvær viser fram trøndersk havbruk på Hitra. Bli kjent med noen av menneskene bak matproduksjonen i Matriket Midt. »

Foto Wil Lee-Wright
Matriket Midt | 

Lokker tyskere med mat

Nå har de trønderske deltagerne startet oppkjøringen, for å bli klare til å vise fram sin region og Trøndelag som mat- og reiselivsdestinasjon til tyskerne. ​ »

Trønderoster til VM!
Matriket Midt | 

Trønderoster til VM!

Elleve trønderske osteprodusenter er med i konkurransen når 3472 oster fra hele verden skal bedømmes under Oste-VM i Bergen til helga.»